Recensie

Cover van Adaptation.
 Toon de DVD infoDVD Info
 Toon de foto'sFoto's (10)

Query IMDbIMDb.com

Adaptation. (2002)

Charlie Kaufman writes the way he lives... With Great Difficulty. His Twin Brother Donald Lives the way he writes... with foolish abandon. Susan writes about life... But can't live it. John's life is a book... Waiting to be adapted. One story... Four Lives... A million ways it can end.

De cynische Charlie Kaufman (Nicolas Cage) is een nogal weifelende script schrijver. Dit in tegenstelling tot zijn doelbewuste tweelingbroer Donald Kaufman, die tevens in de filmwereld actief is. Charlie krijgt de opdracht om een aanpassing te schrijven van het boek The Orchid Thief van Susan Orlean (Meryl Streep). Dit boek gaat over de zoektocht naar de zeldzame bloem met de naam Ghost Orchid. Ene John Laroche (Chris Cooper) heeft misschien een wat vreemde geschiedenis als het over hobby's hebben, maar nu lijkt hij niet meer dan een door de natuur geobsedeerd persoon. Charlie vindt het eng om contact te leggen met Susan, maar is toch afgereisd naar New York. Daar roept hij de hulp in van zijn broer Donald om onder zijn broers naam een interview af te nemen. Pas halverwege neemt het verhaal een vreemde zelfs spannende wending, als het boek slechts de halve waarheid blijkt te vertellen over deze bloemen expeditie. Het onzekere gedrag van Charlie had niet zo gehoeven, maar dit maakt de film zeker nog niet slecht. Opmerkelijk is dat Charlie zichzelf opneemt in het filmscript. De één noemt dit ingenieus, de ander een flauwe truc. In elk geval veroorzaakt dit een moeilijk te scheiden blend tussen werkelijkheid en fictie. Over de betekenis en kwaliteit van het slot van de film zijn ook diverse theorieën op te hangen. Daar waag ik me na één keer kijken nog maar niet aan. <EV>

Film Cast

Details

regisseur: Spike Jonze »