Toon de foto'sFoto's (14)
 Toon de videoclipTrailer

Ga naar Cinema.nlCinema.nl
 Query IMDbIMDb.com

National Treasure (2004)

The greatest adventure history has ever revealed

Ben Gates (Nicolas Cage) zet een zoektocht voort, die zijn vader (Jon Voight) al twintig jaar van zijn leven heeft gekost. Een tocht naar de meest waardevolle schat sinds mensenheugenis. Een gravure op een zogenaamde schuimpijp is de clou, die hem naar een onzichtbare kaart op de achterzijde van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring verwijst. Vanaf dat moment is de jacht op dit zeer waardevolle stuk geopend. Zowel de FBI onder leiding van Sadusky (Harvey Keitel) als deskundige Abigail Chase (Diane Kruger) verwerpen dit verhaal en achten dit werk veilig. Niemand weet dat dit slechts het begin is van een lange reeks ontdekkingen, die de vermoedens dat deze mythische schat werkelijk bestaat doet groeien...

De clous mogen dan ver gezocht zijn, maar Disney weet weer een smakelijk vertelling op het doek te toveren voor degene die erin geloven. We zien ijzige vertrekken van het schip de 'Charlotte', graftombes en schachten met constructies van vermolmd hout. De scènes zijn stuk voor stuk een lust voor het oog door de art direction van Geoff Hubbard, zoals hij ook deed voor The Cell en Pearl Harbor. De charmante Diane Kruger zien we graag in gala.

Riley Poole (Justin Bartha) is uw typische loopjongen, die veel kan maar toch weinig respect ontvangt.

Producer Jerry Bruckheimer had geen zin om de filmrechten te kopen voor de bestseller 'The Da Vinci Code' van Dan Brown, dus liet hij een soortgelijk scenario schrijven door Jim Kouf.

Regisseur Jon Turtletaub levert ons een film met een vlot tempo met een prettige afwisseling tussen dialoog en actie. Al met al is National Treasure door de wendingen hier en daar een prettige verrassing. <EV>

Film Cast

Details

regisseur: Jon Turteltaub »