Toon de DVD infoDVD Info
 Toon de foto'sFoto's (6)
 Toon de quotesQuotes (4)

Query IMDbIMDb.com

Igby Goes Down (2002)

Insanity is relative

Jason 'Igby' Slocumb Jr. (Kieran Culkin) worstelt met zichzelf. Als opgroeiende jongen van bijna 18 heeft hij het beslist niet gemakkelijk. De meeste scholen aan de East Coast hebben hem afgewezen en dus plaatst zijn panische moeder, Mini (Susan Sarandon), hem in Military School. Samen met een vriendinnetje Sookie (Claire Danes) en zijn broer 'Ollie' (Ryan Phillippe) probeert hij kosten wat het kost zijn toekomst in goede banen te leiden - weg van de psychologische onderdrukking. Dit drama onderscheidt zich door een goede afwisseling van enerzijds de serieuze familiegeschiedenis en anderzijds de zwarte humor. <EV>

--

De hoes van de film belooft een comedy, maar dit is niet het geval. De film heeft toch het meeste weg van een drama. Igby Slowcomb (Kyran Culkin) is een 17-jarig probleemkind, dat alle regels aan zijn laars lapt. Hij heeft alle scholen in de omgeving al gehad, en zelfs de militaire academie weet hij te ontvluchten. Met zijn geflipte vader (Bill Pullman), afstandelijke zieke moeder (Susan Sarandon) en brave succesvolle maar slinkse broer botert het ook voor geen meter. Op een feest van zijn peetoom (Jeff Goldblum) ontmoet hij de mooie maar eeuwig verveelde Sookie (Claire Danes). Deze komt hij later weer tegen en ze krijgen een soort parttime relatie.

De plot van de film blijft vaag. Wat bereikt hij ermee door steeds weg te rennen? Een duidelijk doel heeft hij niet, alleen dat hij daar weg wil. De hoofdpersoon is een soort eigentijdse Holden Caulfield: hij past niet in de bestaande maatschappij en probeert naar eigen inzicht het hoofd boven water te houden op een manier, die iedere 'normale' mens absoluut niet als standaard ziet. Hij is zeker niet op zijn achterhoofd gevallen, maar duidelijk niet geschikt om in de schoolbanken te zitten. De cast doet een veelbelovende film vermoeden, maar dit wordt helaas niet waargemaakt.
<VV>

Film Cast

Details